Saturday 12 September 2020

Guru Ganti

Saturday 12 September 2020

Salam selamat pagi warga pembaca blog sekalian. Since berpindah balik ke kampung after PKP haritu, aku membuat keputusan untuk menjadi guru ganti. Jawatan guru ganti ni merupakan pengalaman pertama aku. Tapi aku dah pernah mengajar tuisyen sebelum ni, jadi walaupun first time..takde lah kartun sangat kejadiannya sebab dah pernah kawal kelas and budak-budak.. ok ceritanya kita ni cikgu-cikgu mestilah ada Rancangan Pembelajaran Harian (RPH) untuk planning apa yang nak buat dalam bilik darjah dengan bebudak kan. Tapi yang tak bestnye belum tentu lagi 100% atau 20% pun mnjadi mcm RPH kau tu hahaha.. paling aku tak suka kelas bising. kalau buat karangan lagi lah, mesti sembang pasar jadinya.


Aku ganti cikgu BM yang cuti bersalin..selalu BM korang siapkan tak homework? hahaha.. macam tak je kan? unless ko suka cikgu tu or subjek tu. Mula-mula aku bagi kerja dorang asik tak buat je. tapi ada juga sorang dua yang buat. so sebagai menghargai orang yang buat kerja aku tu, aku denda yang tak buat HAHA ! lepas tu peningkatan bilngan orang yang siap kerja bertambah ! wehee. see, bukan tak boleh commit. tp saja je buat-buat sibuk budak-budak ni. dah memang kemestian homework mesti ada, walaupun subjek banyak tapi kita kena la adil dengan semua subjek. mana aci meng-anak tirikan subjek BM ni ! Walaupun kita orang melayu, nampak karangan budak-budak masih tak di peringkat menguasai jadi itulah sebab nya korang masih perlukan latihan okay ! 


kadang-kadang rasa macam rare pulak cikgu BM garang. tp takpelah, untuk kebaikan dorang juga. Semoga anak murid sementara ku mendapat kebaikan daripada apa yang telah ku ajar mereka..

1 comment:

  1. teringat pulak zaman sekolah dlu, ada je cikgu ganti yg akan menggantikan cikgu yg cuti bersalin..muda-muda cikgu nya :)

    ReplyDelete

Tambah link blog, insyaAllah saya singgah :D

Amira's Blog © All Rights Reserved. 2010-2020